Dbaj o kręgosłup – odłóż smartphona!

Spread the love

Nowoczesne urządzenia – tablety i smartphony zmieniają nie tylko sposób komunikacji, ale i wpływają na postawę naszego ciała, negatywnie oddziałując na nasz kręgosłup. Każdego dnia spędzamy około 90 minut przed ekranami telefonów, wypatrując ciekawostek w internecie. To o 85 minut za dużo!

Wisząca głowa powoduje napięcie mięśni odcinka szyjnego

W 2012 roku w Szwecji przeprowadzono badanie sprawdzające jaki wpływ na zmiany w układzie mięśniowo-szkieletowym ma pisanie SMSów! Badano osoby od 15 do 24 lat, większość z nich, aż 82% posiadało smartfony, których używanie wymusza złą pozycję ciała. Trzymamy telefon na wysokości brzucha, a głowę spuszczamy w dół i pozostajemy w tej pozycji przez dłuższy czas. Prowadzimy w ten sposób do silnego napięcia mięśni i nadmiernego obciążenia. Pojawia się ból szyi oraz górnego odcinka kręgosłupa, dlaczego?

Napięcie mięśni odcinka szyjnego

Kiedy siedzimy z pochyloną głową, jej ciężar nie jest przenoszony przez szkielet, a przez mięśnie prostujące znajdujące się w odcinku szyjnym. Mięśnie te pracują wtedy bardzo intensywnie, są stale napięte, a to powoduje ich przykurcz. Długotrwałe przebywanie w takiej pozycji powoduje również zanik mięśni szyi położonych z przodu – słabną one i zanikają. Tworzy się tzw. zespół skrzyżowania górnego, który może doprowadzić do powstania zmian zwyrodnieniowych czy przepuklin dyskowych, groźnych dla układu nerwowego (drętwienie rąk, zanik mięśni).

Jak sobie poradzić z bólem szyi?

Najlepiej działać profilaktycznie, czyli zmienić nawyki. Kiedy korzystamy z telefonów, trzymajmy ich ekrany na wysokości wzroku za pomocą obu dłoni. Regularnie róbmy sobie przerwy we wpatrywaniu się w ekran. Kilka razy w ciągu dnia powinniśmy się przeciągnąć i ćwiczyć swoje palce i nadgarstki. Po kilku godzinach spędzonych przy biurku powinniśmy zadbać o aktywność fizyczną – przejść się na spacer, poskakać, pobiegać dla rozruszania całego ciała. Ale kiedy jest już za późno i złe nawyki spowodowały już u nas ból odcinka szyjnego, wtedy zgłośmy się do fizjoterapeuty lub rehabilitanta, który za pomocą terapii manualnej pomoże nam uporać się ze znaczącymi dolegliwościami bólowymi. Możemy również sięgnąć po maści przeciwbólowe na obrzęki, które pomogą nam zniwelować ognisko bólu. A kiedy poradzimy sobie z bólem szyi i wrócimy do normy, nie zapominajmy o nawykach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*