Jakie substancje są niezbędne w suplementacji sportowej i na co zwrócić uwagę podczas ich przyjmowania?

Spread the love

Odżywki i suplementy diety to temat szczególnie bliski sportowcom i wszystkim tym osobom, u których zapotrzebowanie na substancje budulcowe jest większe. Zbilansowana dieta nie zawsze jest wystarczająca. Właściwości wielu różnych substancji sprawiają, że odpowiednie suplementy są skuteczne, a w dodatku zupełnie bezpieczne dla organizmu.

Jakie substancje są niezbędne w suplementacji sportowej i na co zwrócić uwagę podczas ich przyjmowania? Warto poznać różne substancje i preparaty pod względem ich właściwości, a także zgłębić tajniki suplementacji i dowiedzieć się, jakie czynniki mają wpływ na efekty suplementacji. Informacje zawarte w tym artykule będą przydatne zarówno, jeśli chcesz rozpocząć skuteczną suplementację, jak i jeśli już ją stosujesz i chcesz wzbogacić swoją wiedzę w tym zakresie.

Jakie czynniki mają wpływ na efekty suplementacji?

Na efektywność suplementacji sportowej wpływa przynajmniej kilka czynników. Po pierwsze istotne jest właściwe dobranie suplementowanych substancji do diety. Jadłospis powinien być dostosowany do poziomu aktywności fizycznej, planu treningowego. Natomiast składniki przyjmowane w postaci dodatkowych preparatów powinny mieć charakter uzupełniających dietę. Powinieneś zatem dokonać analizy dostarczanych składników odżywczych, zwłaszcza pod względem makroskładników, czyli białek, tłuszczy i węglowodanów. Musisz wiedzieć, że osoba uprawiająca sport powinna przyjmować ok. 2 g białka na jeden kilogram masy ciała. To dlatego wśród sportowców tak popularna jest odżywka białkowa. Doskonale uzupełnia braki w diecie.

Po drugie suplementacja powinna być regularna. Ważne jest, abyś przyjmować właściwe suplementy o odpowiedniej porze dnia. Preparaty bogate w BCAA należy stosować przed i po treningu. Schemat dawkowania jest istotny także dla innych substancji. Przyjmowanie kreatyny powinno być uzależnione od dnia. W dni bez treningu warto sięgnąć po preparat w nią bogaty rano na czczo. Z kolei w dzień treningu kreatyna (dowiedz się więcej o kreatynie tutaj) w preparacie powinna zostać spożyta tuż po treningu.

Po trzecie należy przestrzegać zaleconych na opakowaniu produktu dawek. Samodzielne ich zwiększenie nie sprawi, że suplementacja będzie skuteczniejsza. Przekraczając zalecaną ilość preparatu można narazić się na wystąpienie skutków ubocznych.

Jakie substancje są istotne w suplementacji sportowej?

Każdy, kto trenuje powinien zaopatrzyć się w odżywkę z wysoką zawartością łatwo przyswajalnego białka. Taka odżywka białkowa szybko zostaje absorbowane do organizmu. Dzięki temu dochodzi do szybszej regeneracji mięśni po treningu, które uzyskują najlepszy budulec. Białko serwatkowe wyróżnia się udowodnioną skutecznością. Znajduje zastosowanie w budowaniu masy oraz podczas redukcji tkanki tłuszczowej. Kiedy organizm jest istotnie narażony na intensywny wysiłek fizyczny, czyli jeśli Twój plan treningowy uwzględnia wiele ćwiczeń aerobowych i zależy Ci na ostrej redukcji to zapotrzebowanie na białko jest  będzie zwiększone. W tym przypadku lepiej sprawdzą się preparaty z większą dawką aminokwasów rozgałęzionych BCAA. Jest to zestaw trzech aminokwasów egzogennych: leucyny, izoleucyny i waliny, których organizm samodzielnie nie jest w stanie wytworzyć. Zwiększają one syntezę białek w mięśniach, usprawniają w nich procesy energetyczne. Na zwiększenie potencjału energetycznego mięśni doskonały wpływ ma także kreatyna. Preparaty będące jej źródłem wpływają na zmniejszenie kwasowości mięśni, przez co organizm podczas treningu produkuje więcej kwasu mlekowego w mięśniach. W efekcie zwiększa się wytrzymałość mięśni.

Odpowiednie substancje zastosowane we właściwy sposób skutecznie wspomogą organizm w trakcie wysiłku fizycznego i tuż po nim. Doskonale wpłyną na kształtowanie sylwetki, dzięki czemu uzyskanie efektów treningu staje się łatwiejsze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*