Magnez – niezbędny pierwiastek dla zachowania funkcji życiowych

Spread the love

Magnez nie bez przyczyny jest określany mianem pierwiastka życia. Znaczne obniżenie jego poziomu w organizmie człowieka prowadzi do licznych problemów i ostatecznie ustania funkcji życiowych. Jakie objawy powinny nas zaniepokoić? Co zrobić, aby utrzymać prawidłowy poziom magnezu?

Rola magnezu w organizmie

Magnez jest pierwiastkiem uczestniczącym w procesach metabolicznych. Wspiera pracę wątroby i ułatwia usuwanie ołowiu, co jeszcze szczególnie ważne w przypadku mieszkańców miast najbardziej narażonych na jego działanie. Magnez jest niezbędny do przekazywania energii do komórek całego organizmu, a przede wszystkim komórek nerwowych. Działa uspokajająco i zaleca się jego stosowanie w stanach depresyjnych. Stanowi budulec zębów i kości. Zapewnia prawidłową pracę mięśni, z których najważniejszy jest mięsień sercowy. Wpływa na zwiększenie odporności.

 

Najczęściej występujące objawy niedoboru magnezu

Gdy w organizmie zaczyna brakować magnezu, może się to objawiać w następujący sposób:

  • bezsennością i problemami z koncentracją,
  • zmęczeniem bez względu na ilość przespanych godzin,
  • skurczami mięśni,
  • zaburzeniami rytmu serca,
  • zawrotami i bólami głowy,
  • odczuwaniem lęku i niepokoju, tendencją do depresji,
  • wypadaniem włosów,
  • łamliwością paznokci,
  • podatnością na infekcje,
  • próchnicą zębów i osłabieniem kości.

 

Uwaga na dietę

Diety odchudzające niestety często sieją spustoszenie w organizmie, ponieważ znacząco ograniczają dostępność ważnych dla organizmu witamin i pierwiastków. Magnezu pozbawiają nas diety ubogie pod względem kaloryczności, które ocierają się o głodówki, ale również np. dieta Ducana stwarza zagrożenie, ponieważ obfituje w nabiał zawierający duże ilości wapnia, który ogranicza wchłanianie magnezu. Chociaż błonnik jest bardzo potrzebny, to jednak jego nadmiar również powoduje, że nie otrzymujemy wystarczającej ilości magnezu, który wraz z innymi substancjami zostaje wymieciony z organizmu zanim zostanie wchłonięty. Niedożywienie, jak i spożywanie nadmiernej ilości kawy oraz herbaty mają negatywny wpływ na bilans omawianego pierwiastka.

 

Jak zwiększyć przyswajanie magnezu? 

Warto przyswoić więcej informacji na temat magnezu, które można znaleźć tutaj: https://www.magneb6.pl, aby nie dopuścić do jego niedoborów. W przypadku mało zróżnicowanego pożywienia, dużego wysiłku fizycznego lub intensywnej pracy umysłowej zaleca się przyjmowanie suplementów magnezowych. Najlepiej, aby zawierały niedużą dawkę witaminy B6, która powoduje zwiększenie wchłaniania magnezu o 20-40%.

 

Kto powinien zażywać magnez?

Magnez powinny zażywać wszystkie osoby, u których stwierdzono niedobór pierwiastka, ale należy pamiętać, że jest on szczególnie ważny dla dzieci, ponieważ wpływa na prawidłowy rozwój układu nerwowego i kostnego. Jego przyjmowanie zaleca się kobietom w ciąży, ale również tym, które cierpią na zespół napięcia miesiączkowego. U osób starszych dochodzi do niedoborów wielu substancji, dlatego należy zadbać również o właściwą podać magnezu. Osoby uprawiające sport i poświęcające wiele czasu pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*