Morsowanie – jak się przygotować? Co daje?

Spread the love

Miłośników zimowych kąpieli na świeżym powietrzu wciąż przybywa. Potwierdzają to przede wszystkim rozmaite imprezy i wydarzenia organizowane właśnie dla takich osób, potocznie nazywanych morsami.

Przez morsowanie rozumiemy zażywanie kąpieli w odkrytych zbiornikach wodnych. Nierzadko wymaga to najpierw skucia lodu lub wywiercenia w niej przerębli. Przebywać w wodzie możemy kilka sekund bądź minut, niektórzy w takiej temperaturze wytrzymują nawet ponad 10 minut. Jaki jest cel takich kąpieli? Wiele osób odnajduje w nich przyjemność, jednak pozytywnych skutków może być znacznie więcej.

Co daje morsowanie?

Osoby nieprzyzwyczajone do tego typu aktywności mogą stwierdzić, iż jest to niepotrzebne szaleństwo, które w dodatku może zakończyć się poważnym przeziębieniem lub zapaleniem płuc. Oczywiście wszystko to jest możliwe bez odpowiedniego przygotowania. Jeśli jednak zadbamy o bezpieczeństwo, morsowanie będzie wiązało się z wieloma korzyściami. Jakimi dokładnie?

  • Hartowanie organizmu – najczęściej powtarzaną zaletą lodowatych kąpieli jest pobudzanie organizmu do naturalnych reakcji obronnych. Dzięki temu zwiększa się jego wytrzymałość i odporność na wpływ różnego rodzaju czynników szkodliwych (niskie temperatury, wiatr, wilgoć etc.), co procentuje w przyszłości.
  • Poprawa krążenia – lekarze i eksperci bardzo często przyrównują morsowanie do krioterapii. Przed zanurzeniem w wodzie należy się odpowiednio rozgrzać, co zwiększa ukrwienie. Gdy wejdziemy do wody, naczynia krwionośne się skurczają, przez co krew zostaje skierowana do głębiej położonych naczyń, poprawiając w ten sposób krążenie na tym poziomie. Wychodząc z wody, doprowadzamy natomiast do lepszego ukrwienia kończyn górnych i dolnych. Same korzyści.
  • Obniżenie poziomu insuliny we krwi – możliwe w przypadku regularnych kąpieli w zimnej wodzie. Wpływają one również na to, że przy niskich temperaturach rzadziej się wyziębiamy.
  • Odżywienie skóry – poprawa ukrwienia, zwiększenie odporności i zwiększone nawilżenie – wszystko to w pozytywny sposób wpływa nasz naskórek, który się nie tylko bardziej wytrzymały, ale po prostu ładniejszy. Wszystko to sprawia, że zimne kąpiele są zalecane osobom zmagającym się z alergiami i dolegliwościami dermatologicznymi.
  • Odchudzanie – czy przez regularne zanurzanie się w zimnej wodzie można stracić zbędne kilogramy? Okazuje się, że tak! Gdy w takich warunkach przebywamy przez kilka minut, nasz organizm usilnie stara się wyrównać temperaturę naszego ciała. Do tego potrzebna jest energia, dużo energii. Wszystko to sprawia, że tłuszcz spalany jest znacznie szybciej. Potwierdzają to zresztą osoby należące do klubów morsów. Stracić można nawet kilka kilogramów.

Jak przygotować się do morsowania?’

Skoro więc zalet omawianej aktywności jest tak dużo, może warto się nią zainteresować? Pamiętać musimy jednak o odpowiednim przygotowaniu. Przebywanie w tak ekstremalnych temperaturach obciąża nie tylko układ krążenia, ale również nasze płuca i serce. Wszystko to sprawia, że z morsowania powinny zrezygnować osoby starsze, a także wszyscy zmagający się z dolegliwościami sercowymi, krążeniowymi i ciśnieniowymi.

Najlepiej skonsultować się z lekarzem, niezależnie od tego, czy chorujemy czy czujemy się zdrowo. Wskaże nam on wszelkie potencjalne zagrożenia związane z przebywaniem w lodowatej wodzie, a także doradzi, czy rzeczywiście będzie to dla nas bezpieczne.

Jeśli podejmiemy decyzję, że chcemy zostać morsem, musimy rozpocząć przygotowania. Najlepiej zabrać wyjść na zewnątrz ubrani wyłącznie w spodnie i koszulkę, a następnie obserwujmy, jak zachowuje się nasz organizm. Gdy zechcemy przejść w końcu do kąpieli, warto najpierw dokonać wyboru odpowiedniego miejsca.

Najlepiej sprawdza się zbiorniki z łagodnym zejściem, jednak wiele osób wybiera przede wszystkim może. Jeśli w rzece lub stawie musimy wyciąć przeręblę, zadbajmy, aby była odpowiednich rozmiarów. Niezależnie od wybranego miejsca, nie wchodźmy do wody w pojedynkę. Morsować warto w grupach. Dzięki temu możemy liczyć na pomoc innych, jeśli nasz organizm zareaguje nie tak, jakbyśmy tego oczekiwali.

Przed wejściem do wody należy się oczywiście rozgrzać. Najlepiej trochę pobiegać, by przyzwyczaić organizm do wysiłku, a także zwiększyć tętno. W ten sposób pobudzimy również układ krążenia. Gdy jesteśmy początkującym morsem, do wody wchodzimy powoli, stopniowo. Na początek zaleca się, by kąpiel trwała maksymalnie kilkadziesiąt sekund. Dzięki temu nie doprowadzimy do poważnego wychłodzenia organizmu. Po wyjściu z wody należy się szybko wytrzeć, ubrać i ogrzać – biegając, skacząc lub po prostu pijąc ciepłą herbatę.

Oczywiście morsowanie wymaga także zakupu odpowiedniego wyposażenia. W jego skład wejdą:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *