Nietolerancja laktozy – co jeść, by nie rezygnować z przyjemności?

Spread the love

Cukier obecny w mleku, czyli laktoza, jest jedną z najczęściej spotykanych przyczyn nietolerancji pokarmowych. Osoby, które powinny jej unikać, muszą być czujne na każdym kroku – na szczęście w dzisiejszych czasach istnieje naprawdę wiele zamienników dla tradycyjnych produktów mlecznych.

Przyczyny i objawy nietolerancji laktozy

Skąd właściwie bierze się problem, jakim jest nietolerancja laktozy? To wszystko kwestia niedoboru laktazy, czyli enzymu koniecznego do prawidłowego przebiegu określonych reakcji trawiennych. Tego typu problem prawie nigdy nie dotyczy dzieci – zazwyczaj pojawia się w okresie dojrzewania i towarzyszy osobom dorosłym. Nietolerancja laktozy nie jest przypadłością, którą możemy zignorować – niestety, towarzyszy jej wiele przykrych objawów. Spożywanie produktów mlecznych może skutkować ostrymi reakcjami ze strony układu pokarmowego. Najczęściej występują: biegunka, wzdęcia i towarzyszące im bóle brzucha – niektóre osoby zmagają się ponadto z nudnościami (ich nasilenie zależy oczywiście od ilości spożytego cukru mlecznego). W związku z tym, że objawy, jakimi charakteryzuje się nietolerancja laktozy mogą wystąpić nawet kilkanaście godzin po spożyciu mleka, trudno skojarzyć je jednoznacznie ze źródłem dolegliwości – wiele osób długo nie wie o tym, że problem faktycznie ich dotyczy.

Nietolerancja laktozy – leczenie i odżywianie

Po rozpoznaniu przypadłości pod kierunkiem lekarza (najczęściej w efekcie przeprowadzenia odpowiednich badań), należy radykalnie zmienić nawyki żywieniowe. Niestety, nietolerancja laktozy w każdym przypadku oznacza dla osoby z wrodzonym niedoborem laktazy całkowite wyeliminowanie ze swojej diety produktów zawierających cukier mleczny. W niektórych przypadkach zaleca się także spożywanie tabletek zawierających wspomnianą laktazę. Co zatem jeść, unikając produktów pochodzenia mlecznego? Warto wiedzieć, że nietolerancja laktozy wcale nie wyklucza z naszej diety produktów poddanych fermentacji, takich jak np. jogurty, kefiry czy sery pleśniowe. Także sery dojrzewające (twarde) nie stanowią zagrożenia dla osób zmagających się z tego typu dolegliwościami – to doskonała informacja dla wszystkich smakoszy. Czym natomiast zastąpić mleko? Okazuje się, że istnieje wiele jego roślinnych zamienników, takich jak mleko sojowe, ryżowe czy kokosowe – to doskonały pretekst do kulinarnych eksperymentów!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*