Refluks i zgaga a dieta

Spread the love

Według specjalistów, stosowanie nawet najlepszych leków na zgagę i refluks nie będzie w pełni skuteczne, jeśli nie wprowadzimy chociażby niewielkich zmian w swoim codziennym jadłospisie. Uczucie palenia w przełyku i powracanie treści żołądkowej ma przecież bezpośredni związek z pokarmami, które przyjmujemy. Niektóre z nich zaostrzają objawy, bo zwiększają ilość produkowanego kwasu.

Dieta dobra dla osób cierpiących na refluks i zgagę

Jeżeli cierpisz na refluks lub zgagę, to powinieneś skupić się na tym, by Twoja dieta była lekka i łatwostrawna. Jej podstawą musi być pożywne śniadanie, którego wielkość nie powinna być za duża, by za bardzo nie obciążała żołądka. Kolejne posiłki powinny być również niewielkie i spożywane często, najlepiej co mniej więcej 2 godziny.

W diecie unikaj wszystkich ostrych przypraw, a także czosnku, cebuli i mięty. Odstaw mocną herbatę, ogranicz kawę i alkohol oraz zrezygnuj z picia napoi gazowanych, które dodatkowo rozdymają żołądek. Możesz pić lekkie napary z rumianku, delikatne kompoty owocowe i wodę mineralną. Unikaj również soków owocowych, szczególnie z owoców cytrusowych. Najgorszy jest sok z winogron w kartonie, pomarańczowy lub marchwiowo-owocowy z butelki. Takie soki mają nie tylko dużo cukru, ale również wiele konserwantów, które dodatkowo podrażniają żołądek.

A co ze słodyczami?

Skoro już mówimy o cukrze, to co z owocami i słodyczami? Ciasta, ciasteczka, czekoladę i batoniki należy ograniczyć do minimum, a jeśli chodzi o owoce naturalne, to jest to kwestia dość indywidualna. Niektórym osobom nie będą szkodzić, jeśli są spożywane w małych ilościach. Należy jednak pamiętać o tym, by nigdy nie jeść ich przed snem. Ogólnie ostatni posiłek, czyli kolację, należy spożyć na 2-3 godziny przed położeniem się do łóżka.

Jakie obiady będą dozwolone?

Osoby cierpiące na refluks i zgagę muszą przede wszystkim unikać potraw tłustych, smażonych oraz wszelkiego rodzaju fast-foodów. Warto przygotowywać obiady duszone, pieczone lub na parze. Należy unikać wszystkich obiadów i zup z torebki, które zawierają nie tylko niedozwolone przyprawy, ale także wiele innych chemicznych substancji, które potęgują zgagę.

Jak widać, dieta przy chorobie refluksowej i zgadze nie jest specjalnie drastyczna i bardzo ograniczająca, ale wymaga pójścia na pewne ustępstwa. Musi być po prostu zdrowa, lekka i smaczna, byśmy mogli wytrzymać w takim postanowieniu jak najdłużej.

Źródło: http://www.controloccontrol.pl/porady-dietetyczne/dieta-na-zgage-jakich-pokarmow-unikac

2 thoughts on “Refluks i zgaga a dieta”

  1. I38 Najistotniejsza w odchudzaniu jest motywacja dziewczyny, ja codziennie ogladam metamorfozy przed i po odchudzaniu i daje mi to kopa do cwiczen, kto chce tez troche motywacji niech sobie wpisze w google: odchudzanie przed i po by sasetka

  2. DLACZEGO TE OBJAWY ZGAGI TAK BARDZO SĄ DLA MNIE UCIĄŻLIWE?
    W zdrowym żołądku panuje równowaga pomiędzy kwasem żołądkowym a śluzówką żołądka. Kwas żołądkowy rozpoczyna proces trawienia a także zabija drobnoustroje, które dostały się do żołądka wraz z pokarmem. Błona śluzowa żołądka / śluzówka żołądka chroni jego ściany przed niekorzystnym działaniem kwasu. Jeśli jego zbyt duża ilość jest produkowana naturalna równowaga jest wtedy zakłócona, w wyniku czego odczuwasz nieprzyjemne pieczenie.

    Zgaga powstaje w wyniku nadmiaru kwaśnej treści żołądkowej (w tym kwasu żołądkowego), która przedostaje się z powrotem do przełyku. Normalnie przełyk jest dobrze chroniony przed działaniem kwasu żołądkowego przez zwieracz dolny przełyku . Jeśli zwieracz jest osłabiony, kwaśna treść żołądkowa może się cofać do przełyku. Kiedy to nastąpi, kwas żołądkowy drażni wrażliwe tkanki w przełyku, powodując piekący ból – czyli zgagę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*