Dieta ketogeniczna – odchudzanie, kontrola apetytu i wpływ na organizm

Dieta ketogeniczna to bardzo modny w ostatnim czasie sposób żywienia polegający na skrajnym ograniczeniu spożywania węglowodanów z pożywienia. W pierwszej chwili trudno sobie wyobrazić wykluczenie z diety niemal wszystkich węglowodanów. Stanowią one przecież około 60% klasycznego jadłospisu. Tymczasem w pełnej diecie ketogenicznej energia z nich pozyskiwana stanowi zaledwie 4% całkowitego dziennego spożycia kalorii. Okazuje się, że taki sposób żywienia jest nie tylko możliwy, ale w wielu przypadkach bardzo korzystny i zalecany. Na obecną chwilę obserwuje się wiele pozytywnych efektów związanych z tak radykalną zmianą sposobu odżywiania. W prawdzie naukowcy cały czas pracują, próbując zrozumieć mechanizmy związane z przejściem organizmu w stan ketozy, ale istnieje wiele przesłanek wskazujących, że proces ten faktycznie może być bardzo korzystny dla naszego zdrowia.

Dieta ketogeniczna – na czym polega?

Dieta ketogeniczna to dieta eliminująca węglowodany do minimum. W najbardziej zaawansowanym stopniu, związana jest z przyjmowaniem zaledwie 20-50g cukrów dziennie. Tyczy się to zarówno cukrów prostych jak i złożonych. Jadłospis taki bazuje w większości na tłuszczach oraz odpowiedniej ilości białka.

Powszechnie wiadomo, że duża ilość tłuszczów w diecie wiąże się z niekorzystnym wpływem na nasze zdrowie. Dlaczego zatem sytuacja ulega tak dużej zmianie w diecie ketogenicznej? Wynika to z faktu, że w tradycyjnym sposobie żywienia, kiedy spożywamy dużo węglowodanów, organizm właśnie z nich czerpie energię do codziennego funkcjonowania. Tłuszcze stanowią wtedy jedynie materiał zapasowy i w niewielkim stopniu budulcowy. W diecie ketogenicznej to tłuszcze stają się głównym i niemal jedynym źródłem energii. Zamysłem tego sposobu żywienia jest wprowadzenie komórek naszego ciała w stan ketozy. Jest to sytuacja, kiedy organizm czerpie energię potrzebną do przeprowadzania procesów metabolicznych z ciał ketonowych, czyli produktów rozkładu tłuszczów.

Dieta ketogeniczna ma zatem za zadanie „nauczyć” organizm pozyskiwania energii z tłuszczów. Jest to bardzo korzystne biorąc pod uwagę fakt, że stanowią one niemal nieograniczone źródło kalorii w naszym ciele. Ulegają przemianom znacznie dłużej niż węglowodany, co zapobiega wahaniom poziomu energii i zapewnia ciągły napływ paliwa do każdej komórki naszego ciała.

Dieta ketogeniczna – zalety

Chociaż na co dzień to węglowodany stanowią główne źródło energii dla komórek naszego ciała, to niemal wszystkie tkanki posiadają również zdolność do wykorzystywania w tym celu tłuszczów. Jedynie krwinki czerwone i niektóre komórki nerki są absolutnie uzależnione od cukrów. Tymczasem neurony, czyli komórki budujące nasz mózg, doskonale pracują wykorzystując ciała ketonowe.

Ciała ketonowe to związki chemiczne powstające w wątrobie w wyniku przemian długich kwasów tłuszczowych. Roznoszone są one w krwi do innych komórek naszego ciała, gdzie stanowią źródło energii. Stosując dietę ketogeniczną, organizm przyzwyczaja się do tego nieco odmiennego metabolizmu i bardzo dobrze się do niego przystosowuje. Efektem takich zmian jest znaczne obniżenie poziomu glukozy we krwi i zmniejszenie poziomu insuliny. Równocześnie tkanki stają się bardziej wrażliwe na ten hormon, co sprzyja leczeniu insulinooporności.

Dobrze skomponowana dieta ketogeniczna opiera się w większości na kwasach tłuszczowych nienasyconych. Jej stosowanie przyczynia się do uregulowania profilu lipidowego, podwyższenie dobrego cholesterolu HDL i obniżenie złego cholesterolu LDL.

Dieta ketogeniczna – odchudzanie

Wpływ diety ketogenicznej na odchudzanie wydaje się być powiązany z regulacją poziomu insuliny. Spadek ilości tego hormonu wpływa na stymulację procesu lipolizy, czyli uwalniania kwasów tłuszczowych z komórek do krwi. W dłuższej perspektywie skutkuje to zmniejszeniem ilości tkanki tłuszczowej. Obserwuje się, że dieta keto znacznie lepiej wpływa na proces redukcji masy ciała niż tradycyjna dieta z niską zawartością tłuszczów.

Dodatkowo dieta keto jest również bardzo sycąca. Połączenie tłuszczów z białkami sprawia, że posiłki zaspokajają głód na długi czas i regulują apetyt, poprzez zmniejszanie stężenia hormonu głodu – greliny. Więcej ciekawych informacji znaleźć można na witrynie cosdlazdrowia.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *