Dieta kopenhaska – to musisz wiedzieć, zanim zaczniesz

Dieta kopenhaska, kopenhadzka czy trzynastodniowa, to bardzo rygorystyczna dieta odchudzająca. Ma jednak wielu zwolenników, ponieważ pomaga w krótkim czasie dużo schudnąć. Z drugiej strony wśród ekspertów wzbudza ogromne kontrowersje, ponieważ ma równie dużo skutków ubocznych. Nie mniej u niektórych osób może być nawet zalecana. Kto może skorzystać z tej diety, a kto wręcz nie powinien o nie nawet myśleć?

Dieta kopenhaska – kto ją wymyślił?

Na uwagę zasługuje fakt, że ta dieta kopenhaska została wymyślona w szpitalu. Taka kuracja miała pomagać pacjentom z konkretnymi wskazaniami. Jednak obecnie sam szpital, w którym po raz pierwszy ją wprowadzono, nie przypisuje sobie tej zasługi. A nawet sami Duńczycy, wolą nazywać tę dietę szwedzką, choć powstała ona w duńskim szpitalu rządowym.

Główne założenia diety

Najbardziej istotny jest fakt, że jest to dieta 13-dniowa. Nie może trwać krócej, ani dłużej. Oczywiście może być tak, że nie zdołamy przebrnąć przez ten okres rygorystycznej diety. Wtedy po prostu nie osiągniemy spektakularnych efektów. Natomiast wydłużanie tego okresu również nie przyniesie nam żadnych korzyści, a wręcz nam zaszkodzi. Dlatego jadłospis tej diety zaplanowany jest idealnie na 13 dni.

W tej diecie ogranicza się do minimum spożywanie węglowodanów, a źródłem kalorii staje się białko. Z tego powodu mówimy, że jest to dieta niskokaloryczna. Wielu specjalistów rewidując jadłospis, wyliczyło, że każdego dnia dostarczamy zaledwie 400-800 kcal. Dieta kopenhaska bazuje też na stałych porach posiłków, co również ułatwia wprowadzenie zmian.

Istotne jest, aby śniadanie zjadać między 8 a 9 rano, obiad między 12 a 14, a kolację maksymalnie do godziny 18. Co ciekawe posiłek zaplanowany na obiad można zamienić kolejnością z kolacją, ale tylko w obrębie jednego dnia. Nie można mieszać posiłków z jadłospisu, jak nam się podoba lub omijać jakieś propozycji, bo jej nie lubimy. Trzeba też jeść zalecane trzy posiłki dziennie, zgodnie z ułożonym jadłospisem. Między wskazanymi posiłkami nie można podjadać!

Wskazania i przeciwwskazania

Jest to dieta dla osób, których stan zdrowia jest bardzo dobry, a mimo to borykają się z nadwagą lub nawet otyłością. Dieta jest bardzo szybka, co sprzyja wytrwaniu na niej. Może być zalecona w szczególnym przypadku przez lekarza. Na przykład u osób, które z powodu nadwagi mają problemy ze stawami i muszą schudnąć kilka – kilkanaście kilogramów, aby odciążyć organizm. Ta dieta ze względu na ogromne efekty, ale też duży jej koszt dla zdrowia, może być tylko wstępem do zmiany nawyków żywieniowych, a nawet odwyku od słodyczy czy fast foodów, które chętnie zjadamy. Po niej należy kontynuować zdrowe odżywianie, dopasowane do potrzeb organizmu. Samo menu jest bardzo proste, dlatego nie trzeba być mistrzem sztuki kulinarnej, aby ugotować sobie posiłki.

Natomiast dieta kopenhaska nie jest polecana osobom pracującym fizycznie, ponieważ dostarcza zbyt mało kalorii. Nie powinny jej stosować również osoby starsze. Jest zabroniona dla dzieci i nastolatków, nawet jeśli już walczą z problemem otyłości. Zakazana jest dla kobiet w ciąży i karmiących piersią. Również osoby, które mają różne przewlekłe schorzenia, nie powinny na własną rękę zaczynać tego jadłospisu. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, należy je skonsultować z lekarzem rodzinnym, który wskaże czy to odpowiednia dieta albo skieruje nas do dietetyka.

Efekty i skutki uboczne

Jak w każdej diecie i tutaj najważniejsze są efekty. Warto jednak porównać je ze skutkami ubocznymi tej konkretnej diety, ponieważ jest ich wiele. Diety niskokaloryczne są groźne dla zdrowia. Choć trzymanie się tego jadłospisu jedynie 13 dni, nie musi sprawić, że podupadniemy na zdrowiu, warto pamiętać, że jest to możliwe.

Osoby, które spróbowały tej diety i dzień w dzień korzystały z konkretnego jadłospisu, pokazują jednak wspaniałe efekty. Szacuje się, że można schudnąć od 5 do 15 kg. Im więcej ważymy pierwszego dnia, tym potencjalnie więcej możemy schudnąć. Dlatego też osoby borykające się z nadwagą i otyłością, zobaczą najlepsze efekty. Ta dieta może być też krokiem do wyeliminowania niezdrowych nawyków i wysokokalorycznych przekąsek, które nic nie wnoszą do naszego menu. Rzucając wszystkie niezdrowe elementy diety, możemy po skończeniu 13-dniowego odchudzania, zacząć wprowadzać od nowa pokarmy zdrowe, syte, pełne witamin i minerałów.

Przy tak restrykcyjnej diecie, powrót do prawidłowego odżywiania musi trochę potrwać. Niektórzy eksperci zalecają, aby po tej diecie przejść na krótki czas na dietę 1000 kcal, a dopiero po niej wprowadzić dietę dopasowaną do naszych potrzeb energetycznych. W ten sposób nie nabawimy się efektu jo-jo, który bardzo powszechnie występuje u osób, które skończyły dietę, ale po niej wróciły do starych nawyków.

Można więc powiedzieć, że jednym ze skutków ubocznych jest po prostu efekt jo-jo. Sama dieta ma bardzo rygorystyczny, ale i monotonny charakter, przez co w organizmie mogą powstać niedobory składników odżywczych. Choć szybka utrata wagi może cieszyć, to szybko tracąc kilogramy, możemy też odczuwać ogólne osłabienie, drażliwość, bóle głowy, a nawet zaobserwować pogorszenie się kondycji paznokci, włosów i skóry. Można również odczuwać złe samopoczucie psychiczne, mieć problemy z koncentracją czy spowolnienie procesów metabolicznych. U niektórych osób może nawet dojść do rozregulowania hormonów.

Dlatego nie każdy może przejść na taką dietę, nawet jeśli faktycznie zaleca mu się schudnięcie kilkunastu kilogramów. Tak szybka dieta, może mieć długotrwałe skutki uboczne. Ale może być też świetnym startem do dalszego dbania o organizm. Z tego powodu warto indywidualnie ocenić czy to dieta dla nas, a nawet skonsultować ją z lekarzem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *