Drobne zmiany, które pomogą ci zadbać o zdrowie układu pokarmowego

Spread the love

Zdrowie jelit to zdrowie całego organizmu. Wszystkie nowoczesne badania wskazują na to, że jelita mogą sterować niemalże wszystkim. Nie tylko trawienie, lecz także samopoczucie, odporność, kondycja skóry i włosów, działanie mózgu, bóle głowy… lista jest naprawdę bardzo długa. Warto na co dzień dbać o zdrowie swoich jelit, zwłaszcza, że nie trzeba wkładać w to wielkiego wysiłku. Wystarczy wprowadzić kilka zmian.

Brązowe zamiast białego

W mące z pełnego przemiału jest bardzo dużo błonnika. Jest to kluczowy składnik naszej diety do działania jelit. Dzięki niemu nic w nich nie zalega, więc prawdopodobieństwo powstania stanów zapalnych jest o wiele mniejsze.

Wystarczy, że zamienisz kajzerki na brązowe pieczywo, naleśniki zrobisz z mąki gryczanej zamiast pszennej i raz na jakiś czas zjesz pełnoziarniste penne zamiast spaghetti z pszenicy durum. Będzie smacznie, a do tego o wiele zdrowiej.

Przerzuć się na dobry jogurt

Że bakterie kwasu mlekowego zawarte w jogurtach, kefirach i maślanach, są zbawienne dla jelit, to każdy wie. Ale nie każdy zwraca uwagę na to, że niektóre produkty dostępne w sklepie nie dostarczają ich za wiele.

Jogurty, zwłaszcza owocowe, często zawierają dużo cukru, syrop fruktozowy oraz sztuczne aromaty. Zamiast dostarczyć odpowiednich składników, dostarczają mnóstwo węglowodanów. Warto zwrócić na to uwagę i wybierać jogurty naturalne lepszej jakości lub samodzielnie je przygotowywać. Jeśli brakuje ci słodyczy, możesz dodać do nich owoce.

Codziennie jedno warzywo

Działanie układu trawiennego wspierają także niektóre warzywa i owoce. Trudno jest włączać je do wszystkich posiłków, lepiej więc zastosować metodę małych kroczków i przyjąć, że codziennie jesz jedno warzywo. Ale za to sięgnij po to, które zawiera najwięcej błonnika i najlepiej przyspiesza działanie jelit.

Sałata, marchew, por, cykoria, pietruszka, zielony groszek, fasola, soczewica… Wybór jest naprawdę bardzo szeroki, możesz więc komponować różne potrawy.

Bierz probiotyki i leki osłonowe

Florze bakteryjnej w jelitach szkodzą antybiotyki. Czasami ich przyjmowanie jest konieczne i nie można z tego rezygnować. Postaraj się jednak nieco bardziej zadbać o siebie w czasie antybiotykoterapii.

Koniecznie bierz leki osłonowe i probiotyki. Pilnuj także czasu ich przyjmowania, tak jak zaleca producent. Zadbaj także o odbudowanie śluzówki po antybiotykoterapii, sięgając po suplementy diety, zawierające na przykład maślan sodu.

Plasterki ogórka kiszonego na kanapkę

Kiszonki są świetnym źródłem bakterii kwasu mlekowego. Jeśli za nimi nie przepadasz, albo nie gotujesz samodzielnie, trudno jest je wprowadzić do codziennego menu. Na szczęście w tym zakresie także wystarczy mała zmiana. Zamiast jeść słodzony ketchup czy majonez, urozmaić swoją kanapkę ogórkiem kiszonym.

Daj sobie czas na odpoczynek

Stres to największy wróg jelit. Szybki tryb życia i szybkie jedzenie to najczęstsze powody podrażnień układu pokarmowego. Aby o nie zadbać, ale także o cały swój organizm, codziennie daj sobie trochę czasu na odpoczynek. Wystarczy kilkanaście minut wyciszenia się.

Znajdź swój ulubiony sposób na relaks. Muzyka, pływanie, kąpiel, sport, a może po prostu położenie się na łóżku i stopniowe rozluźnianie wszystkich mięśni, joga… sposobów jest naprawdę bardzo wiele.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *