Jak wybrać sprzęt apteczny?

[REKLAMA]

Sprzęt w Aptece to jedna z najważniejszych rzeczy. Przekłada się on na jakość pracy aptekarza, a także na ogólny wizerunek apteki. Wybór sprzętu musi być dokładnie przemyślany. Należy sprawdzić przede wszystkim, czy spełnia on wymagania jakościowe oraz, czy w razie awarii sprzętu możliwa jest usługa serwisowa. Jak wybrać sprzęt apteczny? Podpowiadamy.

Przepisy, czyli jakie wymagania musi spełniać sprzęt apteczny?

Sprzęt apteczny musi być wybrany tak, aby spełniał punkty zawarte w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 30 września 2002 roku w sprawie szczegółowych wymogów, jakim powinien odpowiadać lokal apteki (Dz. U. Nr 171, poz. 1395).  Paragraf 7, który dotyczy sprzętu   mówi, że każda ogólnodostępna apteka musi posiadać:

1) urządzenia, które umożliwiają sporządzanie leków w postaciach farmaceutycznych wykonywanych w aptekach,

2) urządzenia, które umożliwiają właściwe przechowywanie leków i wyrobów medycznych w sposób zabezpieczający je przed zakurzeniem i zabrudzeniem.

Ponadto w paragrafie 8 Minister Zdrowia zarządza, że każda apteka powinna posiadać:

1) stół ekspedycyjny, który może być osłonięty w taki sposób, aby uniemożliwiał dostęp do niego osobom, które nie pracują w aptece. Taki stół powinien zawierać szuflady do przechowywania wyróżnionych w asortymencie produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych,

2) szafy ekspedycyjne, które powinny być zamykane do wysokości co najmniej 60 cm od podłogi,

3) szafy magazynowe zamykane albo regały, a także łatwo zmywalne podesty,

4) kasety, szafy albo sejfy, które przeznaczono do przechowywania środków odurzających oraz substancji psychotropowych. Powinny być one zabezpieczone zgodnie z odrębnymi przepisami,

5) lodówki lub szafy chłodnicze z urządzeniami do pomiaru temperatury, które przeznaczone będą jedynie do przechowywania leków,

6) termometry i higrometry stosowane we wszystkich pomieszczeniach, w których przechowuje się lub sporządza produkty lecznicze i wyroby medyczne,

7) lożę recepturową pokryta tworzywem odpornym na chemikalia i łatwo zmywalnym,

8) wagi o różnych zakresach, których parametry określają odrębne przepisy,

9) stół pokryty specjalnym, łatwo zmywalnym i odpornym na chemikalia tworzywem.

10) szkło umożliwiające przygotowywanie leków recepturowych,

11) naczynia oraz utensylia recepturowe, właściwie oznakowane, pozwalające na przygotowywanie leków recepturowych. Należy wydzielić naczynia i utensylia dla środków z grupy bardzo silnie działających.

Trzeba wspomnieć także o wyposażeniu aptek, które mają w planie sporządzanie leków w warunkach aseptycznych. Powinny one dodatkowo mieć w swoim wyposażeniu:

1) lożę z nawiewem laminarnym, dzięki której można przygotowywać leki w warunkach aseptycznych. Powinna ona być umieszczona w oddzielnym pomieszczeniu albo izbie recepturowej,

2) sterylizator.

eprus2

Czym kierować się przy wyborze sprzętu aptecznego?

Rozporządzenie Ministra Zdrowia warunkuje rzeczy, bez których apteka nie może funkcjonować. Jednak oprócz standardowych wymogów,warto wiedzieć również, czym kierować się  przy wyborze sprzętu aptecznego. Niezależnie od tego, czy chcemy kupić wagę laboratoryjną, sterylizator, czy kapsułkarkę ręczną, nie wolno wybierać sprzętu bez upewnienia się, czy dostawca zachowuje wysokie standardy produkcji.

Najważniejsza jest jakość. Często zdarza się, że kupujący chcą zaoszczędzić na sprzęcie. W efekcie po 2-3 latach urządzenia trzeba wymienić, a to ,zamiast zmniejszać koszty, zwiększa je. Dotyczy to wszystkich typów urządzeń, począwszy od lodówek i szaf chłodniczych, skończywszy na mikserach recepturowych.

Kolejną niezwykle ważną rzeczą jest marka sprzętu. Nie da się ukryć, że w przypadku specjalistycznych sprzętów ma ona znaczenie. Profesjonalne marki ciągle udoskonalają swoje produkty, tak aby ich jakość była na najwyższym poziomie. Nie bez znaczenia jest również fakt, że przepisy dotyczące aptecznego sprzętu są wciąż zaostrzane, dlatego istotne jest, żeby za nimi nadążać i sprostać ich wymaganiom.

W przypadku sprzętów aptecznych ważna jest profesjonalna wiedza dostawcy. Dzięki temu można rozważyć za i przeciw przed zakupem i dokonać właściwego wyboru. Nie da się dowiedzieć wszystkiego z katalogów, czy strony internetowej. Specyfika sprzętu aptecznego  wymaga osobistego kontaktu z profesjonalistą, który na spokojne wszystko wyjaśni i odpowie na pytania, które pojawiają się przed zakupem.

Warto sprawdzić, czy wybrany dostawca sprzętu oferuje usługę serwisu. Taką opcję ma w swojej ofercie firma Eprus, która nie dość, żeposiada własny dział, zajmujący się naprawami i konserwacją urządzeń, współpracuje również z całą rzeszą autoryzowanych punktów serwisowych na terenie całej Polski. Dlaczego to takie ważne? Bo w przypadku jakiejkolwiek awarii, właściciel apteki lub aptekarz może bezpośrednio skontaktować się z jego sprzedawcą. W branży sprzętu aptecznego kontakt z dostawcą sprzętu nie powinien kończyć się w chwili zakupu. Odpowiedzialność, z jaką wiąże się czynny udział w branży farmaceutycznej, skłania do tego, by w razie jakichkolwiek problemów możliwość uzyskania pomocy od sprzedawcy była natychmiastowa.

Wybór sprzętu aptecznego to bardzo ważna kwestia. Należy bardzo dokładnie ją przemyśleć i znaleźć odpowiedniego dostawcę. Firma Eprus zapewnia profesjonalną obsługę i wysokiej jakości produkty, a także serwis na terenie całego kraju. Wejdź na stronę eprus.pl i sprawdź naszą ofertę.

Źródło zdjęć: eprus.pl, pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *