Najważniejsze funkcje magnezu w organizmie człowieka

Kawa, herbata, alkohol, stres.. to tylko niektóre przyczyny niedoboru magnezu w organizmie. Pamiętajmy jednak, że pierwiastek ten pełni niezwykle istotne funkcje, a jego brak grozi poważnymi dla zdrowia konsekwencjami. Za co odpowiedzialny jest magnez? Jakie jest jego dzienne zapotrzebowanie?

Pamiętajmy jednak, że pierwiastek ten pełni niezwykle istotne funkcje, a jego brak grozi poważnymi dla zdrowia konsekwencjami.

Za co odpowiedzialny jest magnez? Jakie jest jego dzienne zapotrzebowanie?

Funkcje biologiczne magnezu

Magnez jest jednym z niezbędnych do życia pierwiastków. Odpowiada bowiem za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i odpornościowego, optymalizuje ciśnienie krwi, wpływa na pracę serca i wszystkich mięśni. Magnez stanowi również istotny budulec tkanki kostnej, a także minimalizuje ryzyko wystąpienia astmy, cukrzycy, nadciśnienia i arytmii.

Dziennie zapotrzebowanie na magnez u dorosłych i dzieci. Suplementacja

Niewłaściwa dieta, długotrwały stres, brak snu przyczyniają się do wypłukiwania magnezu z organizmu. Do substancji, które także wpływają na niedobór pierwiastka należy kawa, czarna herbata, alkohol oraz przyjmowanie tabletek antykoncepcyjnych i moczopędnych.

Przyczyn niedoboru magnezu jest wiele, dlatego też tak istotna jest codzienna suplementacja w pierwiastek.

Zapotrzebowanie na magnez u niemowląt wynosi 30 mg i stopniowo zwiększa się z wiekiem.

W okresie dojrzewania wynosi nawet 400 mg na dobę.

U dorosłych kobiet zapotrzebowanie na pierwiastek wynosi ok. 300 mg, u mężczyzn natomiast ok. 400.

Preparaty z magnezem są łatwo przyswajalne i zawierają dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej w pierwiastek. Magnez dostępny jest także wraz z witaminą B6, która przyspiesza jego wchłanianie, a także pozytywnie działa na układ nerwowy.

Dla dzieci magnez dostępny jest między innymi w tabletkach musujących o owocowym smaku. Preparaty te zawierają także inne związki i witaminy, niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka.

Objawy nagłego i przewlekłego niedoboru magnezu w organizmie

Niedobór magnezu w organizmie jest niemal od razu zauważalny. Ważne jest, aby jak najszybciej uzupełnić jego braki. Przewlekły niedobór magnezu w organizmie grozi poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Niedobór magnezu w ciąży grozi natomiast poronieniem.

Do objawów nagłego niedoboru magnezu należą:

  • drganie powiek,
  • skurcze łydek,
  • drętwienie rąk i nóg,
  • osłabiona koncentracja,
  • ból głowy.

Do objawów przewlekłego niedoboru magnezu należą:

  • zaniki czucia,
  • depresja,
  • astma,
  • choroby serca,
  • cukrzyca,
  • próchnica.

Produkty bogate w magnez

Magnez występuje w wielu produktach spożywczych, które warto włączyć do codziennej diety:

  • pomidory,
  • papryka,
  • pełnoziarniste pieczywo,
  • makrela, łosoś,
  • nabiał: mleko, jogurty, twarogi,
  • wieprzowina,
  • banany,
  • pomarańcze,
  • jabłka,
  • orzechy laskowe,
  • pestki dyni,
  • migdały,
  • kakao i gorzka czekolada.

Do diety warto włączyć także wodę wysokozmineralizowaną, która zawiera między innymi wapń i magnez.

Magnez jest pierwiastkiem, bez którego nie jest możliwe prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jego niedobór przyczynia się bowiem o wystąpienia wielu nieprzyjemnych objawów, a nawet groźnych dla zdrowia i życia chorób.

Magnez niestety nie wchłania się całkowicie z pożywienia, dlatego tak istotna jest codzienna suplementacja.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *