Rola witaminy D w naszym życiu

Spread the love

Zbilansowana dieta to klucz do zdrowego i długiego życia. Podstawą jest więc nie tylko różnorodność spożywanych pokarmów, ale również dostarczanie do organizmu niezbędnych minerałów i witamin. Natomiast jesienią i zimą, przystosowanie diety tak, aby dostarczała nam niezbędnej energii w chłodniejsze dni. Dowiedz się, jaką rolę w organizmie pełni witamina D.

Niestety nie każdy nas jest w stanie przestrzegać zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia, według którego powinniśmy raz dziennie przebywać na słońcu około 30 minut, aby dostarczyć odpowiednią dawkę witaminy D. W trakcie ekspozycji słonecznej powinniśmy mieć odkrytą nie tylko twarz, ale również ramiona i nogi, gdyż tylko wtedy możliwa jest synteza. W Polsce jesienią i zimą korzystanie ze słońca w ten sposób jest  niewykonalne, dlatego tym bardziej powinniśmy starać się dostarczać do naszego organizmu niezbędną dawkę tego związku organicznego. Dlaczego witamina D jest tak istotna w naszym życiu?

Działanie witaminy D

Witamina D znana jest przede wszystkim ze swoich dobroczynnych właściwości, które usprawniają układ kostny, mięśniowy, ale także naczyniowy i nerwowy. Składnik ten jest podstawą mocnych kości i zębów, ponieważ wspomaga wchłanianie się wapnia i fosforu z pokarmu. Wpływa także na stan naszej skóry, wzrok, a nawet słuch. Ponadto ta niepozorna witamina D chroni nas przed przeróżnymi chorobami. Niedostatek tego związku organicznego może spowodować osteoporozę, krzywicę, osłabić mięśnie, w efekcie czego zwiększa się ryzyko złamań.

Ponadto niedostarczanie odpowiedniej dawki witaminy D może doprowadzić do depresji oraz powodować problemy żołądkowo-jelitowe, bóle głowy, senność czy brak apetytu, co w konsekwencji wpływa na wahania masy naszego ciała. Wyniki badań wykazały także, że witamina D odgrywa znaczącą rolę w stanach zapalnych. Natomiast często się zdarza, że spadek odporności lub problemy z gojeniem się ran są spowodowane przez niedobór witaminy D. Skutki mogą okazać się katastrofalne, gdy wyłączmy z diety ten składnik.

Jaki uzupełnić niedobór witaminy D?

Naturalnym sposobem uzupełnienia witaminy D w naszym organizmie jest ekspozycja słoneczna. Późną wiosną i latem warto więc korzystać ze słońca, oczywiście zachowując umiar. Pamiętajmy, że promieniowanie słoneczne w dużych dawkach jest szkodliwe dla naszej skóry. W ciepłe dni zalecane jest stosowanie odpowiednich kremów z filtrem UVB/UVA, które pomogą nas ochronić. Z drugiej strony utrudnią one prawidłową syntezę witaminy D.

Produkty zawierające witaminę D

Podobnie, jak w przypadku zimniejszych pór roku, warto zainteresować się odpowiednimi produktami spożywczymi i suplementacją. Największym źródłem witaminy D, zaraz po słońcu, są ryby. Zawierają one w swojej tkance tłuszczowej wysoką ilość tego związku organicznego. Nie bez powodu mieszkańcy krajów nordyckich spożywają ich bardzo dużo. Warto więc sięgać po tłuste i świeże ryby.

Kolejnymi produktami, które są wzbogacane w witaminę D jest nabiał. Głównie jest to mleko, jogurty i sery. Nie zapominajmy jednak o tym, że do dyspozycji mamy także oleje z wątroby rekina lub sprawdzone suplementy diety. Dawkowanie tych ostatnich produktów jest różne i często uzależnione od konkretnych czynników, takich jak np. wiek, czy waga. Dorośli będą musieli dostarczyć większą dawkę witaminy D w porównaniu z dziećmi. Podobnie jest z tkanką tłuszczową, ponieważ osoby otyłe będą gromadziły więcej witaminy D niż osoby szczupłe.

Warto więc przed zastosowaniem skonsultować się z farmaceutą lub przeczytać dokładnie etykietę, aby móc dostosować się do wytycznych umieszczonych przez producenta na opakowaniu. Na rynku do dyspozycji mamy mnóstwo alternatyw, które mogą nam pomóc uzupełnić niedobór witaminy D.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *